top of page

Lønforhandlingens 10 1⁄2 bud

Lønforhandling er et emne, der altid er interesse for, og som mange finder udfordrende. Det er bestemt ikke blevet nemmere at forhandle løn, mens vi har en pandemi, og det er derfor endnu vigtigere at have styr på sine argumenter. Her er 10 1⁄2 bud at huske i forbindelse med lønforhandlingen (for lønforhandling til jobsamtale se nederst):


31.01.2023


  1. ”Den, der er velforberedt, kan improvisere.” I enhver forhandling ligger forskellen i forberedelsen. Kun 10% af arbejdet (muligvis endnu mindre) udgør selve forhandlingsmødet. Brug Google flittigt til at søge viden og lønstatistikker, spørg dit netværk om gode råd, overvej at få dig en mentor, osv.

  2. Lønforhandlingen foregår hele året. Det er ikke nok at gøre opmærksom på dine succeser under lønforhandlingen. Du skal selv lægge mærke til dine succeser og tale højt om dem i løbet af året. Dette er noget, der føles lidt mere unaturligt at gøre for kvinder end mænd, men det er værd at øve sig. Samtidigt skal du huske succeserne og gerne skrive dem ned, for ellers kan du glemme dem, når du flere måneder efter skal forberede dig til lønforhandlingen.

  3. Timing. Vent ikke til selve lønforhandlingssamtalen med at lægge op til lønforhandling. Ofte er lønjusteringer allerede fastsat på dette tidspunkt. Læg gerne op til samtalen og forventningen i god tid.

  4. Hav konkrete argumenter klar. Ledere klager ofte over, at deres største frustration til lønforhandlingssamtaler er, at deres medarbejdere beder om mere i løn uden at argumentere for deres resultater. Hvordan passer resultaterne op imod firmaets KPI’s og overordnede resultater? Hvordan har virksomheden klaret sig finansielt? Hvordan ser dit bidrag ud ift. bundlinjen? Har du gjort en forskel på andre parametre såsom medarbejdertilfredsheden eller virksomhedens CO2-aftryk? At gøre sig disse tanker regelmæssigt, kan også hjælpe dig med at prioritere i dine opgaver, så du arbejder på dét, der giver mening for virksomheden. Undgå personlige argumenter – de er ikke relevante for virksomheden, og lønnen er ikke en donation. Virksomheden betaler dig for din service.

  5. Sæt dig et konkret mål. Det er bevist, at folk har større succes til lønforhandlingen, når de går ind til den velforberedt med et konkret mål/tal i tankerne. Det er brugbart at have tre tal i tankerne: Det man virkelig gerne vil have, det, man synes, er fair/realistisk og det man som minimum vil godtage.

  6. Få dig en mentor. En business mentor inden for virksomheden lidt højere oppe i hierarkiet kan hjælpe med fokus og coaching bl.a. inden for lønforhandling og karrierestigen, og hvordan det foregår inden for den pågældende virksomhed.

  7. Test din værdi af. Undersøgelser viser, at især kvinder undervurderer sig selv på arbejdsmarkedet. De søger ikke ligeså ofte nyt job, og de bliver ikke ligeså ofte headhuntet. Kvinder skal være bedre til at sikre sig, at de har alternative muligheder på arbejdsmarkedet, og evt. teste deres værdi af en gang imellem. At tage kaffemøder og holde kontakt til headhuntere er en god idé. Her kan man også finde ud af, hvad der er realistisk ift. lønniveau, og man har flere muligheder til at rykke videre.

  8. Tag ikke (nødvendigvis) et nej for et nej. Hav gerne et modbud klar, og vær forberedt på, at en arbejdsgiver ikke altid er eftergivende fra første færd. Der kan ligge et spil i at være tøvende. Er din leder helt umedgørlig, og kan du se en stor forskel i din værdi og den på markedet, kan det i nogle tilfælde hjælpe at tale med HR. Flere kvinder har berettet om ændringer i deres løn, fordi de har turde at tage kampen op, når der tydeligt har været uretfærdigheder.

  9. Er mere i løn en umulighed, så husk at tænke i vilkår, der også kan forhandles. Hvad kan øge din markedsværdi? Kan virksomheden betale et kursus, der er kompetencegivende? Et medlemskab i et professionelt netværk, som øger dine muligheder på arbejdsmarkedet? Mere i pension? Færre timer? Mere ferie? Osv.

  10. Tru ikke med at gå - medmindre du mener det. Business ligger i relationer, og en god tone og dialog er at foretrække. Der er et hav af alternativer fremfor at smække med dørene. Men i nogle tilfælde kan løsningen være at gå, hvis man føler, at man tilbyder en service til en lavere pris, end virksomheden vil betale. Man kan prøve at aftale en lønforhandling på et senere tidspunkt (f.eks. indenfor 6 måneder), hvis timingen er dårlig. I så fald sørg for at få det på skrift og aftal gerne en konkret dato for dette møde. Det giver i mellemtiden mulighed for at teste arbejdsmarkedet og mulighederne af, hvor man også kan afprøve sin egen værdi og forventninger til løn.

1⁄2. Til et nyt job skal du huske følgende 3 konkrete ting til forberedelsen hjemmefra:

  • Hvad ønsker du i løn henholdsvis med og uden pension, og regn gerne lønnen ud på årsbasis igen henholdsvis med og uden pension, da virksomheder opererer med forskellige tal. Når du bliver spurgt, hvad du ønsker i løn, kan du svare “xxxxxx kr + pension”

  • Bliver du stillet spørgsmålet “Hvad får du i nuværende løn”, bør du ALDRIG svare på dette spørgsmål. Det underminerer din forhandlingsposition at svare, hvad du får i nuværende løn, for bagefter at bede om noget, som evt. ligger en del højere. Led gerne spørgsmålet over på, hvad du beder om til denne samtale. Forbered dit svar hjemmefra på dette spørgsmål, så du ikke skal blive forvirret inde til samtalen. Presser de evt. på, kan du sagtens tillade dig og svare (k)ærligt, at du ligger niveaumæssigt på samme niveau, som du beder om nu, men at det ikke skal være nogen hemmelighed, du selvfølgelig beder om lidt mere for at matche din nuværende markedsværdi.

  • Undersøg virksomhedens vilkår til samtalen, inden du sætter dig 100% fast på et beløb. Nævn gerne, du gerne vil vide noget om vilkårene, inden du nævner et beløb. Især i mindre virksomheder, kan det være, der ikke er en pensionsordning, kantineordning, sundhedsforsikring, ulykkesforsikring, osv. Det kan løbe op i meget.

Kilder:

  • https://ballisager.com/wp-content/uploads/2019/08/Rekrutteringsanalysen-2019.pdf

  • https://www.djoefbladet.dk/artikler/2017/8/mere-end-hver-fjerde-finder-l-oe-nforhandlin g-ubehageligt.aspx

  • https://ballisager.com/wp-content/uploads/2019/08/Rekrutteringsanalysen-2019.pdf


bottom of page